2010-06-28

Svik i egne rekker.

Når du ferdes på motorsykkel langs veien påtar du deg et utvidet ansvar for din egen sikkerhet.  Du blir langt mindre synlig og langt mer sårbar, og hvis du er smart legger du deg til en grunnholdning om at andre trafikkanter ikke ser deg.  Og om de ser deg, så anta at de likevel prøver å å gjøre livet surt for deg.

Når jeg kjører i trafikken blir jeg verdens mest fordomsfulle menneske.  Ettersom man ikke alltid ser føreren av et kjøretøy bedømmer man ut ifra bilen.  Merke, alder, felger, eksosanlegg, lyd, hvor ren den er, hvor mye krokan det er rundt skjermene og hvor mye billig dingeldangel fra Biltema de har pyntet den med etc.  Bremselysene er også et hint.  Konstant bremsing etter påbegynt kurve er et klart tegn om dårlig fører.  Ditto problemer med å finne andregiret etter igangsetting.

De farligste bilene i bytrafikken er Toyota Corolla.  Disse bilene kjøres av mennesker som ikke har råd til vedlikehold og som ikke bryr seg om hvordan de kjører.  De hverken ser eller hører noe, og i den grad blinklys og speil overhodet fungerer blir de lite brukt.  Det er egentlig det samme hvordan du posisjonerer deg i forhold til disse for de svimer halvinteressert rundt i trafikken.  Det beste er å holde avstand og så skvette forbi når sikt og veiforhold skulle tilsi det.  (Og hold ekstra god avstand ved rundkjøringer.  Folk i Corolla blir nær paniske av rundkjøringer).

Audi A6 stasjonsvogn er en annen livsfarlig bil.  Dette er den frustrerte husfars weapon of choice når han ikke fikk kjøpe seg den spreke toseteren fordi avkom og ferielasset ikke får plass.  En relativt klumpete bil som ofte kjøres litt aggressivt og uforutsigbart. Jo renere bilen er og jo lavere profiler dekkene har, desto mer aggressivt kjøres den.  Du må aldri legge deg i blindsonen på disse, men som oftest er du trygg dersom du befinner deg rett bak eller rett foran (selv om de har en tendens til tailgating).

Men det er også svik i egne rekker.  Blant motorsyklister finnes det en egen kategori tullinger man må holde øye med:  Harley-førere godt over 45.

Det er to typer Harley-førere.  Det er de som lukter av svett lær og ser ut som om de har sovet ute, og det er de som lukter Old Spice og er påfallende "pene i tøyet".

Gutta med loslitte jakker, ansiktsbehåring og litt for lange gafler kjører som oftest ganske fornuftig.  De har gjerne holdt på en stund og du ser de kjører med en viss selvtillit.  Disse er aldri et problem.  De kjører forutsigbart og med store, late bevegelser.

Det er verre med eldre menn som har kjøpt absolutt alle klesplaggene de kunne finne med Harley-logo på for så i godt voksen alder å gå til innkjøp av en sykkel med heller tvilsomme kjøreegenskaper.

Ja, og mint condition saltasker.  En Harley med nye saltasker er en rød varsellampe.

Hvilket bringer oss til morgenens kjøretur til jobben.  Rett etter Studentersamfundet traff jeg på en gruppe av disse Harley-sjåførene med logoer, saltasker og gule refleksvester.  Jeg mener jeg skimtet noe salt og pepper under hjelmene også.  Da lyset ble grønt vinglet de ut i krysset og begynte å svinge av mot venstre og ignorerte vikelpikten fullstendig.  

På pur faen trillet jeg ut mot krysset som for å understreke min misnøye med den bevisstløse tullekjøringen, og det var nesten så en av dem veltet fordi han ikke klarte å bestemme seg for om han skulle kjøre til høyre, til venstre eller stoppe.  (Kanskje han burde øvd litt på en parkeringsplass før han forvillet seg ut i trafikken?)

Om jeg ikke på forhånd hadde ant at disse gutta antagelig var en gjeng nybegynnere og hadde stått på mitt hadde det blitt knall og fall.  Denslags idiotisk nybegynnerkjøring ser du relativt sjelden noen på to hjul begå i byen.  Ikke engang organdonorene på R-sykler kjører slik.  Eller kanskje man burde si spesielt ikke organ-donorene.  En og annen halvsovende hipster i bakfylla på scooter kanskje, men veldig sjelden noen på stor sykkel.

Hvis Corolla-sjaffiser på død og liv skal kjøre sykkel kan de i det minste lære seg trafikkreglene.

2 comments:

  1. Audi A6 stasjonsvogn er skrekken på umotorisert tohjuling også. I forrige uke var jeg på vei inn i en rundkjøring hvor jeg skulle rett fram og la meg derfor midt i kjørefeltet. A6en skled opp på siden av meg uten egentlig å komme forbi før den selvfølgelig skar over mot høyre i rundkjøringen. Nettopp det jeg prøvde å unngå med å legge meg litt ut.

    Du glemte en kategori biler som er livsfarlige. Familiebussene (MPV). Pilotene er vanligvis mer opptatt enten av ungene i baksetet eller mobiltelefonen sin. Mens folk som kjører A6 stasjonsvogn ignorer det som skjer utenfor bilen er disse skumlere fordi de ikke en gang vet hva som skjer utenfor bilen.

    ReplyDelete
  2. Jeg har aldri skjønt hvorfor det skal være så viktig å være umiddelbart tilgjengelig på mobiltelefon at man føler seg forpliktet til å ta den mens man kjører.

    ReplyDelete