2010-07-23

Hvilken rolle spiller Spotify?

En håndfull plateselskaper jeg aldri har hørt om har trukket seg fra Spotify og har tatt med seg et knippe artister som jeg faktisk har hørt om.  Dette er selvsagt trist for de som bryr seg om musikken til disse artistene og som er betalende kunder av Spotify, men det er selvsagt plateselskapene, og indirekte artistenes, valg.  De må få forvalte sine rettigheter som de vil.

Det er ytret endel i pressen om økonomien i det hele.  Om hvor lite plateselskapene får betalt per avspilling på Spotify, og det er ikke til å stikke under en stol at det ikke er rare greiene.  Ingen kommer til å bli rik av inntektene fra streaming av låtene sine på Spotify.

Men jeg tror ikke platebransjen helt har forstått rollen til Spotify og at det er viktig å være tilstede i slike tjenester.

For meg er Spotify en mekanisme for å oppdage musikk.  Jeg sluttet å høre på radio for 20 år siden, så radio er ikke der jeg blir eksponert for ny musikk.  Jeg influeres av menneskene rundt meg.  På 90-tallet dukket mp3 opp, og i alle fall i min vennekrets ble det ganske vanlig at man rippet hele CD-samlingen til mp3.  Noen gjorde samlingen sin tilgjengelig for de andre.  I noen kompisgjenger gikk man sammen om å opprette felles (lukket) arkiv med mp3-filer.  Plutselig hadde man tilgang til summen av all musikken kompisgjengen hadde liggende.

Dette endret fundamentalt måten man oppdaget musikk på.   Hvis du hørte om et band i pressen var det en viss sjanse for at man kunne finne musikken deres i et av disse arkivene.  Og det var også fryktelig enkelt å dele anbefalinger.  Du trengte bare å sende en URL til kompisene dine om du ville fortelle dem om en bra låt eller en bra plate.  Noen av disse lukkede arkivene satte slikt litt i system, og allerede på 90-tallet kjente jeg til flere slike arkiv som hadde hjemmesnekrede løsninger for automatisk generering av playlists og streaming av musikk.  Dette var godt over 10-12 år siden.

Ettersom lovlig digital distribusjon knapt eksisterte overhodet den gangen ble det fremdeles handlet CD'er.  Jeg brukte endel penger på å handle CD'ene til band jeg hadde oppdaget på nettet.

Spol frem til i dag og disse private arkivene er ikke lenger nødvendige.  I dag er det mye enklere å bruke tjenester som Spotify for å oppdage musikk.  Det er enkelt å tipse andre om musikk og det er noe enklere å bare navigere Spotify for på egenhånd å oppdage band som du liker.  Spotify innså verdien i dette og da de integrerte med Facebook ble det virkelig enkelt å dele anbefalinger med andre.

Ikke bare det, men ettersom disse anbefalingene er satt i system kan man analysere dem og trekke kunnskap ut av brukernes aktivitet.  Man kan gjøre datamining og finne interessante mønstre som kan informere musikkindustrien og gi den metrikker den tidligere ikke hadde tilgang til.  Data man aldri hadde tilgjengelig i den tiden da radio var den primære mekanismen for å markedsføre musikk,  og som definitivt ikke var tilgjengelig for musikkbransjen i lukkede, private nettverk for utveksling av musikk.

Nettet har gjort endel gamle forretningsmodeller utdaterte og ubrukelige, men har samtidig skapt enorme muligheter for nye forretningsmodeller.  Dessverre er rettighetshaverne noen elendige sinker når det gjelder å tilpasse seg realitetene.   Aller helst hadde de sett at de kunne fortsette i den samme gamle tralten, og når det viser seg å ikke være mulig reagerer de med å lage drama.

Musikkbransjen har hatt halvannet tiår på seg, og de har fått til veldig lite.  De fleste innovasjonene har kommet fra andre steder enn musikkbransjen.  Om jeg var artist med platekontrakt ville jeg vært ganske sur over å måtte brødfø en såpass udugelig bransje:  plateselskapene tar seg grovt betalt, men det er stadig mer legitimt å spørre seg "for hva, egentlig?".

Spotify har gjort de private, delte mp3-arkivene overflødige.  Det er en seier for alle involverte parter.  De har også begynt å skrape på overflaten av det som er mulig å få til i grensesnittet mellom mennesker (musikk er et sosialt fenomen, hvem hadde trodd det!?...øh).  Det er også en seier for alle involverte parter -- men kanskje størst for den som velger å nyttegjøre seg kunnskapen som produseres.  Dette representerer en positiv utvikling, og da er det litt sørgelig at noen velger å ikke være en del av den.

Trekk gjerne artister fra Spotify, men vit at det representerer en regresjon.  Det ville være betimelig for de plateselskapene å faktisk tenke over hvilken rolle Spotify spiller.  Og så ta en titt på platebransjens meritter de siste 15 årene.

No comments:

Post a Comment