2010-07-19

Musikkbransjen høster det den har sådd.

Ifølge Dagens Næringsliv stuper inntektene fra salg av CD'er, inntektene fra (lovlig) nedlasting av musikk har stagnert og inntektene fra streaming-tjenestene er ingenting å skrive hjem om til tross for "eksplosjonsartet økning" i bruk av streaming-tjenester.

Som forventet paraderer bransjen ymse sultende musikere i pressen.  Det er nesten så man hører moll-tonene fra strykerseksjonen.

Det de imidlertid ikke snakker så høyt om er at store deler av den tradisjonelle musikkbransjen er blitt nesten helt overflødig.  Tjenestene de tilbyr konsumenten og musikeren er ikke lenger like etterspurt.  I alle fall ikke til den prisen disse forkalkede selskapene er vant med.  Produksjon og distribusjon av musikk er blitt svinebillig.

Mens musikkbransjen var travelt opptatt med å strø sand i maskineriet, ignorere konsumentene og lukke øynene for realitetene har verden funnet sine egne løsninger.  Uten dem.  Og nå sutrer de fordi den kortsiktige grådigheten deres har distrahert dem fra å jobbe med utviklingen.

Om noen burde være opprørt så er det musikerne.  De har blitt sviktet av en snylterbransje som har levd fett på deres kreativitet og som nå ikke har stort å tilby dem.

Forøvrig er det sjarmerende naivt at overskriften på artikkelen er "Gidder ikke å eie musikken".  Spesielt med tanke på at musikkindustrien har brukt forferdelig mye energi på å formidle at du ikke eier annet enn retten til å konsumere innholdet slik de foreskriver når du kjøper fysisk medium.  Det er nesten komisk at digitale distribusjonsmodeller ligger nærmere den rettighetsstrukturen musikkbransjen ønsker, men at de fremdeles ikke klarer å løsrive seg fra konvensjoner og juridiske strukturer som stammer fra den pre-digitale epoken.

Musikkbransjen bare høster hva de har sådd,  og de siste 15 årene har de ikke akkurat sådd spesielt matnyttige eller bærekraftige avlinger.

2 comments:

  1. Many musicians know that making the correct music industry contacts is exceedingly critical for accomplishing a fruitful music vocation. The issue is that, most performers truly don't have the foggiest idea 'who' the correct music industry contacts are, the place to discover them, how to really change a 'first contact' into a significant relationship, and what 'having the correct music industry associations' truly means.I find www.metalcasinobonus.no this site for the best gaming , If you need you can visit this site.

    ReplyDelete