2010-10-19

Bedre annonser -- ikke mer.

I dag fyrte jeg opp en browser som ikke har adblock installert og ble litt sjokkert over hvor ille norske nettaviser ser ut med annonser.

Det er mange som sutrer om at det er umoralsk å konsumere aviser på nett med annonsene slått av.  Slik jeg ser det gjør jeg majoriteten av annonsørene en tjeneste.  Du skjønner, jeg blir så mektig irritert av påtrengende annonser at jeg merker meg hvem annonsøren er -- og så bevisst unngår å gi dem pengene mine siden når kjøpsbeslutninger skal tas.

For eksempel kommer jeg aldri til å handle bil fra Hyundai.  Dette skyldes ene og alene den irriterende TV-reklamen de terroriserte oss med på starten av 90-tallet.  At det er nesten 20 år siden hjelper ikke all den tid de ikke har rykket ut helsides annonser der de ydmykt ber om unskyldning for å ha plaget oss med det musikalske ekstrementet "Hand in Hand" eller hva djevelskapen het.   Dette kulturelle overgrepet er så alvorlig at jeg tillater meg å være langsint når det gjelder Hyundai.  Svært langsint.

Men mest av alt hater jeg den usmakelige teppebombingen annonsører bedriver på landets nettaviser.  For en gitt artikkelside er mesteparten av browser-arealet pepret med blinkende, hjernedødt merkantilt sludder og innholdet forvist til en smal stripe med tekst.  Eller snarere flere smale striper med tekst jevnlig avbrutt av enda mer merkantilt sludder.

Aller helst skulle jeg sett at to ting skjedde.  Først at dagens webdesignere i nettaviser overføres til en type virksomhet der de kan gjøre mindre skade.  Legge sammen undertøy på et militært depot slår meg som en passende beskjeftigelse: mer samfunnsnyttig enn å skjende nyhetene og med meget lav risiko for at det skal utøves estetisk uforstand.

Dernest at man klarte å spore opp mennesker som er i stand til vakker formgivning som ikke løper i veien for funksjon.  Jeg vet ikke hvordan man gjør dette, men jeg nekter å tro at det ikke finnes formgivere som kan lage attraktive og funksjonelle grensesnitt for nyheter.  Finn dem, ansett dem og gi dem et balltre å forsvare seg med om noen skulle rømme fra jobben sin ved depotet.

Deretter skulle jeg ønske avisene ble flinkere til å bruke kunnskap man har om leseren for å gi meg færre annonser, men til gjengjeld annonser som det er en viss sjanse for at jeg faktisk bryr meg om.  Den samme kunnskapen kunne forøvrig brukes for å sørge for at jeg aldri mer eksponeres for nyheter om langrenn, fotball, orientering, sykling eller den nye karrieren til Aylar Lie.

Å bruke kunnskap virker.  Jeg har aldri kjøpt noe som resultat av en annonse i en nettavis.  Aldri.  På den annen side mottar jeg jevnlig mail fra Amazon.com om bøker jeg kunne være interessert i -- og rundt 20% av disse mailene resulterer i at jeg faktisk kjøper noe fra Amazon.  (Og du vet hvordan det er:  når man først skal ha én bok kan man like gjerne handle fem bøker...).
Amazon trekker kunnskap ut av hva jeg, og andre, foretar oss på nettstedet deres.  I tillegg gir de meg knotter å skru på som gjør at jeg kan bestemme hvorvidt jeg vil at de skal kontakte meg. 

Man kan på samme måte trekke kunnskap ut av hva brukere foretar seg på nettavisers websider og tilby brukerne mer valgmuligheter.

Jeg spøker ikke når jeg sier at aviser trenger folk utenfra for å ha noen fremtid.   De må forklares hvilke fundamentale ting de gjør galt og så må de sørge for at disse tingene blir fikset.  Det journalistiske og redaksjonelle har de fremdeles mest kunnskap om; der trenger de ikke hjelp (tror jeg) -- men alt som ligger rundt skjønner de skremmende lite av.

Sånn, da var AdBlock på plass igjen og norske nettaviser er igjen halvveis leselige.

3 comments:

  1. Amen!

    Og jeg skjønner virkelig ikke at nettavisene ikke gir oss en enkel mulighet for å filtrere vekk redaksjonelt innhold vi ikke er interessert i. De leter etter forretningsmodeller som gir mynt i kassen, og jeg kunne glatt betalt mye mynt for å slippe Aylar og annen "omtale" av tv-programmer.

    Fotball og sykkel kan de godt presse på alle. Det er kultur må vite ;-)

    ReplyDelete
  2. for de som kjører Chrome har New York Times gående en demo på hvordan aviser *kan* se ut. det er selvsagt ikke godt nok at den er browserspesifikk og det er fremdeles ting jeg savner, men det er et lovende skritt i riktig retning.

    dersom de fikk til denne opplevelsen på tvers av alle browsere jeg bruker, pluss noen flere muligheter for å skreddersy hvilke artikler som skal rangeres opp, filtreres bort etc, ville jeg ikke være fremmed for tanken om å betale et passende beløp for tilgang.

    ReplyDelete
  3. Beklager. Jeg glemte URL'en til NYT sin demo:

    http://www.nytimes.com/chrome/

    ReplyDelete